jään työttömäksi

Työttömyyskassojen etuusopas 2021

Opas löytyy suomen-, ruotsin-, englannin-, venäjän- ja vironkielisenä. Oppaassa on keskeiset tiedot työttömyyskassan jäsenyydestä, ansiopäivärahasta, liikkuvuusavustuksesta ja vuorottelukorvauksesta.

Tutustu oppaisiin

Ansiopäiväraha

Ansiopäivärahaa maksetaan työttömyyden tai lomautuksen ajalta, sekä työllistymissuunnitelmassa sovitun työllistymistä edistävän palvelun ajalta. Ansiopäivärahaa voidaan maksaa, kun olet täyttänyt työvoimapoliittiset edellytykset sekä jäsenyys- ja työssäoloehdon. Lisäksi täytyy täyttää kaikkia työttömyysetuuksia koskevat saamisedellytykset:

• 17-64 vuoden ikä (lomautettuna 67-vuotiaaksi saakka)
  • asuu Suomessa
  • ilmoittanut työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon
  • hakee kokoaikatyötä
  • on työkykyinen ja työmarkkinoiden käytettävissä. Työkyvytön voi olla oikeutettu ansiopäivärahaan työkyvyttömyyden jatkuessa, jos sairauspäivärahan enimmäisaika on täyttynyt ja muut edellytykset täyttyvät.

Oletko jäämässä työttömäksi tai lomautetuksi?

1. Ilmoittaudu viimeistään ensimmäisenä työttömyys/lomautuspäivänä työ- ja elinkeinotoimistoon

TE-toimistoon voi ilmoittautua jo aikaisemmin, ja työnhaku on voimassa ilmoittautumispäivästä lähtien.  Työnhaun voi käynnistää TE-palveluitten sähköisessä asioinnissa omien verkkopankkitunnusten avulla. Työnhaku on pidettävä voimassa TE-toimiston kanssa sovittavalla tavalla.

2. Täytä ansiopäivärahahakemus työttömyyskassaa varten joko kahdelta tai neljältä ensimmäiseltä työttömyysviikolta taikka kalenterikuukaudelta

Hakemus on täytettävä huolellisesti ja päätettävä sunnuntaihin, jos haet päivärahaa kahdelta tai neljältä kalenteriviikolta. Tarkemmat ohjeet hakemuksen täyttämiseen löydät eAsioinnin käyttöoppaasta täältä.

3. Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat liitteet päivärahahakemukseen

Työsuhteen päättyessä lähetä kassalle liitteenä palkkatodistus ja irtisanomisilmoitus. Lomautuksen alkaessa toimita palkkatodistus ja lomautusilmoitus. Jos saat sosiaalietuutta, toimita kassalle myös päätös tästä. Jos sosiaalietuuden on myöntänyt Kela, pelkkä ilmoitus kassaan riittää. Katso tarkemmat tiedot päivärahahakemukseen tarvittavista liitteistä eAsioinnin käyttöoppaasta täältä.

4. Lähetä ansiopäivärahahakemus liitteineen hakemusjakson päätyttyä

Lähetä hakemus liitteineen eAsioinnin kautta. Paperisen hakemuslomakkeen voit lähettää osoitteeseen Teollisuuden työttömyyskassa, PL 116, 00531 Helsinki.

5. Toimita mahdollisesti pyydetyt lisäselvitykset ja puuttuvat liitteet

Muista ilmoittaa meille päivärahaoikeuteen vaikuttavista muutoksista ja muuttuneista henkilö- ja yhteystiedoistasi.

Teollisuuden työttömyyskassa

www.teollisuuskassa.fi

Palvelemme sinua eAsioinnissa

• voit toimittaa hakemukset, tarkastella omia tietojasi ja ottaa meihin yhteyttä

Ota meihin yhteyttä suojatun yhteyden kautta

Palvelunumeromme on  020 690 455
ma – pe klo 8.30 – 15.00

Puhelun hinta on lankapuhelimesta soitettaessa paikallisverkkomaksun ja matkapuhelimesta soitettaessa matkapuhelinmaksun. Jonotusaika on maksuton.

Osoite kaikelle työttömyyskassaan lähetettävälle postille

Teollisuuden työttömyyskassa

Käyntiosoitteemme on Hakaniemenranta 1, 00530 Helsinki

Henkilökohtainen asiakaspalvelumme on vain aluetoimistoissa