Kansainvälinen edunvalvonta

Ammattiosastolla on kansainvälisyysvastaava ja ammattiosasto on kannatusjäsenenä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKissa.
Jos olet kiinnostunut kansainvälisestä toiminnasta, ota yhteyttä kansainvälisyysvastaavaan Ursulaan tai tiedottaja Millaan.

Solidaarisuustoiminta on osa Teollisuusliiton kansainvälistä toimintaa. Kehitysyhteistyöhankkeet toteutetaan ensisijaisesti Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin ja kansainvälisten federaatioiden kautta hyödyntäen myös liiton omaa asiantuntemusta.

Teollisuusliiton kansainvälinen toiminta perustuu liiton strategian mukaisiin edunvalvonnan linjauksiin. Kansainvälinen edunvalvonta on liiton kansallisen edunvalvonnan jatke, ja siinä huomioidaan sektorikohtaiset tarpeet.

Teollisuusliiton EU-edunvalvontaan vaikuttavat EU:n teollisuus-, energia-, ympäristö-, liikenne-, rakenne- ja integraatiopolitiikka. Niihin vaikutetaan kansainvälisten järjestöjen komiteoissa ja työryhmissä yhdessä keskusjärjestöjen ja niiden Brysselin toimiston kanssa, ja liiton kansalliset asiantuntijat käsittelevät niihin liittyviä asiakokonaisuuksia teollisuus-, sopimus- ja yrityspolitikkaan sekä sosiaalidialogeihin liittyvässä valmistelutyössä ja kokouksissa. Työlainsäädännössä tapahtuvaan kehitykseen liitto vaikuttaa yhteistyössä SAK:n ja Teollisuuden palkansaajat TP:n kanssa.

EWC-toimintaa (European Works Council eli eurooppalainen yritysneuvosto) koordinoidaan yhteistyössä Teollisuuden palkansaajat TP:n kanssa. Suomalaisissa yrityksissä työskentelee noin 200 teollisuusliittolaista EWC-edustajaa.

Teollisuusliitto on jäsenenä seuraavissa järjestöissä:

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.